Ik werd er pas geleden naar aanleiding van mijn blogtekst hieronder, op gewezen dat ik het niet helemaal begrijp.

"Je moet je eens voorstellen hoe het is wanneer je op straat een moeder en kind voorbij ziet komen en het kindje roept; kijk mam een zwarte Piet"

Natuurlijk begrijp ik dat dat vervelend is. En dat zou niet moeten gebeuren. Maar is het probleem dan de zwarte Piet of hoe de ouders van dat kindje hebben uitgelegd wie sinterklaas en zwarte Piet zijn. En hoe gevoelig moet je daar in zijn? Ik ken vrouwen die wel eens gevraagd zijn of ze zwanger zijn. Maar dat zijn gewoon vrouwen met een plus maatje. Die vrouwen vinden dat natuurlijk niet leuk, maar gaan daar met een lach mee om. Of mensen met een beperking, die worden nagekeken en waar door kinderen ook wel eens opmerikingen over gemaakt worden die kwetsend kunnen zijn. Wat te denken van mensen met een groeistoornis. Het hebben van een dergelijke stoornis is niet altijd even leuk. En mensen kunnen heel vervelende opmerkingen maken. Maar discrimerend hoeft dat niet te zijn. Kwestie van hoe je er zelf mee om gaat en hoe je die kwetsende persoon er van kunt overtuigen dat het kwetsend is. 

Maar waar het mij in de Zwarte pieten discussie om gaat is dat je niet met groene en regenboog pieten moet komen want dat is niet normaal. Kom dan met pieten van verschillende nationaliteiten. Alleen..., het is zo leuk als een kindje (en soms ook de volwassenen) niet zien wie die Piet nu werkelijk is. En de kinderen interesseert het helemaal niets. Die willen cadeaus en snoep.

 

 

 

Piet blijft bij ons gewoon zwarte piet.

In ieder geval voorlopig tot we er van overtuigd worden dat wij daarmee iets slechts doen. Alhoewel hij in ons boekje "boeken Piet" heet, laten de tekeningen wel een bruine piet zien. En die tekeningen vervangen we echt niet voor een regenboog piet. (klik hier voor het boekje)

 

Misschien dat dit ons klanten gaat kosten. Die kans is natuurlijk aanwezig.

Maar ik zie niets verkeerds in Sinterklaas en Zwarte Piet. En kinderen volgens mij al helemaal niet.

Dan kun je natuurlijk ook zeggen, “als kinderen dat niet zien, dan maakt het toch ook niets uit dat Piet vanaf nu wit, in regenboog kleuren, geel, rood, grijs of groen is?”

En inderdaad, ook daar valt wat voor te zeggen.

 

Maar ik geloof in de step Stone theorie.

Van het één komt het ander. In de tijd van mijn opa en oma was het woord potverdikke al een scheldwoord. De generatie van mijn ouders vond dat niet sterk genoeg en begon al andere, wat sterkere woorden te gebruiken. En wat mijn dochters generatie nu al roept is voor mij een “step” te ver. Maar mijn dochter vindt dat al heel normaal. Wat haar generatie nu zegt, was nooit geaccepteerd in de tijd van mijn grootouders. Maar het gaat geleidelijk. Steeds per generatie een stapje verder.

Dat is toch jammer? Misschien niet erg, maar toch wel jammer? Voor mij begint daarmee de verloedering van de maatschappij. Waarden en normen vervagen. Ze verdwijnen niet, maar de warden en normen van nu zouden onze overgrootouders vast geen goede waarden en normen meer  noemen.

 

Misschien een vreemd voorbeeld in verband met het verhaal van Sinterklaas en Zwarte Piet. Maar ik zie daar het zelfde gebeuren.

 

Het gaat namelijk om een traditie. Het gaat (volgens mij (zie ook zwarte piet - wikipedia)) niet om slavernij of discriminatie. En kinderen en volwassenen hebben volgens mij, door de eeuwen heen Zwarte Piet ook nooit als slaaf gezien. Maar nu in deze politiek correcte tijd waarin er voor veel mensen geen echte levensbedreigende problemen meer bestaan, zijn er plotseling volwassenen, die het nodig vinden om deze traditie aan te pakken. En dat terwijl er landen zijn waar uit naam van traditie  verschrikkelijke dingen gebeuren. Ik ga die hier niet benoemen, maar u kunt ze vast zelf  bedenken. En of die dingen dan in verhouding staan met onze zwarte Piet? In Nederland zijn wij soms roomser dan de paus. En dat er mensen van buiten Nederland zijn die de nodige vooroordelen hebben omdat ze de traditie en het oorspronkelijke verhaal niet kennen, dat is logisch. Maar met een goede uitleg kunnen die vooroordelen vaak wel weggenomen worden. En trouwens, ik ken alleen maar mensen van buiten Nederland die het een leuke traditie vinden. Helemaal als ze dan plotseling begrijpen dat de kerstman een verbastering van het Sinterklaas verhaal is.

 

Traditioneel was Piet altijd zwart. En of dat nu kwam doordat hij door de schoorsteen ging, of omdat hij een moor was, dat doet er niet toe. Traditioneel was hij zwart. En tradities zijn volgens mij leuk, leerzaam en zelfs belangrijk. Tradities zijn een deel van de ziel van een volk. Tradities verbinden mensen. En mensen willen nu eenmaal graag ergens bij horen. Een gezamenlijk gevoel. Een gezamenlijke gedachte een gezamenlijke geschiedenis.

Dat zie je al in het klein bij voetbal wedstrijden waarbij Feyenoord en Ajax supporters plotseling gebroederlijk naast elkaar staan als het Nederlands elftal moet spelen. We horen nu eenmaal graag ergens bij. Dat is een natuurlijke aandrang.

En tradities maken daar een deel van uit. Ze maken ons wie zij zijn en laten zien waar we bij horen. (Traditie - Wikipedia)

 

Als een traditie werkelijk iemand of iets vernederd, kwaad of pijn doet, of een volk door haar tradities discrimineert, dan is dat een discussie waard en wellicht moet de traditie dan veranderen of zelfs verdwijnen. Dus de discussie over zwarte Piet kan geen kwaad en moet duidelijk gevoerd worden. Daar is behoefte aan zo blijkt.

Niets mis mee zolang maar niet de mening van een minderheid wordt opgelegd aan die van een meerderheid. Want Nederland is gelukkig nog steeds een democratisch land.

Helaas is al vaker gebleken dat rechters zich ook wel eens laten beïnvloeden door een minderheid wanneer deze harder schreeuwt, of wanneer deze rechter ook politieke correctheid belangrijker vindt dan tradities. Of wanneer een rechter er van overtuigd wordt dat Zwarte Piet discriminerend is of aan slavernij herinnert. Wat ook kan komen doordat de voorstanders niet voldoende of de juiste argumenten hebben omdat ze niet goed zijn geïnformeerd.

 

Ik geloof niet dat ik iemand ben die discrimineert. In ieder geval niet opzettelijk. Misschien onbewust en moet ik nog een boel leren. Maar tot iemand mij van het tegendeel kan overtuigen geloof ik niet dat ik discrimineer.

Maar eerlijk is eerlijk, waar voor mij de grens ligt, hoeft niet de zelfde plek te zijn als waar die voor een ander ligt. Je zult mij dan ook niet horen zeggen dat mijn mening de enige juiste is. En wellicht dat iemand mij er van kan overtuigen dat mijn mening moet worden bijgesteld.

 

Ik ben echter van mening dat wij als maatschappij een beetje doorgeslagen zijn.

Politieke correctheid is belangrijker geworden dan zoiets als de sinterklaas traditie en daarmee dus onze identiteit.

Tenzij de bedoeling is dat de hele wereld het zelfde wordt.

Ik zeg bewust “het zelfde” en niet “gelijk”.

Wij zijn allemaal gelijk, maar wij zijn niet allemaal het zelfde. En dat maakt onze wereld toch juist leuk. Ik vind het fantastisch om andere culturen en andere tradities te zien. Al die smaken, kleuren, ideeën, gevoelens, maakt de mens een fantastische soort. Weliswaar de grootste parasiet op aarde, maar dat is een andere discussie. Al die verschillen maken het leuk om mens te zijn. Dat maakt ons niet ongelijk, of meer, of minder dan een ander. Nee het maakt ons verschillend en dus interessant.

 

Het samen smelten van al deze verschillen maakt onze wereld, volgens mij, erg saai.

Een beetje zoals in Nederland alles te verkrijgen is. Mensen zijn daardoor sneller verveeld dan ooit. De winkels liggen vol met eten, drinken, kleding, speelgoed noem het maar op. Maar we weten nooit wat we zullen koken. "wat moeten we nou vanavond weer maken?" En Kinderen in arme landen vermaken zich beter met een blikje  dan kinderen in Nederland met games, telefoons, tv en al hun speelgoed.

We hebben zoveel mgelijkheden er valt zoveel te doen, maar hoe vaak zitten we thuis voor de televisie, waar voor de zoveelste keer met honderden zenders niets interessants meer op is,  te bedenken, “wat zullen we eens gaan doen?” Ik verveel mij. Verzadiging! Verzadiging is saai en ondanks dat we alles hebben en kunnen blijkt steeds meer dat dat schijnbaar ook niet zaligmakend is.

Die zelfde verzadiging ga je volgens mij krijgen als je al die verschillende culturen, kleuren, smaken etc. wilt gaan samen smelten. Dan is het niet meer ongewoon en wordt alles het zelfde. Dus gewoon.

Net zoals elk centrum de zelfde winkels heeft, bestaat een volk dan uit de zelfde mensen.

 

Die verschillen zijn leuk, maar dus ook belangrijk. Wij willen toch graag een eigen identiteit, maar toch ook bij een groep horen.

 

Er worden naar mijn mening tegenwoordig te veel gekke dingen geroepen die voortkomen uit een verzadigde maatschappij en politieke correctheid.

 

Bijvoorbeeld;

 

 “respect moet je verdienen”.

 

Dat is vreemd. respect hoor je volgens mij niet te verdienen, maar te krijgen. Anders impliceer je dat iemand die je niet kent, jou respect nog niet heeft verdient en dus ook niet krijgt. Dat is toch kortzichtig? Iedereen krijgt van mij respect. Iemand die ik niet ken, maar op straat langsheen loop, verdient toch ook mijn respect? Maar…, respect kun je wel verliezen.

 

“Klassen zijn groepen. Klasse verschil is niet goed.”

 

Wat mij betreft zit onze dochter nog steeds in een klaslokaal en dus ook in een klas.

Ik ben van mening dat klasse verschil wel goed is. Het is natuurlijk een kwestie van balans. Met een te groot verschil zul je sommige mensen in de maatschappij te kort doen. Maar enig verschil zorgt voor uitdagingen die noodzakelijk zijn om te groeien. Je kunt namelijk wel degelijk van een dubbeltje een kwartje worden en het is een fantastisch avontuur om te proberen dat te bereiken. Klassen zijn goed en daar is dus ook op school niets mis mee. Als je in de eerste klas zit, wil je toch graag naar de tweede? Trouwens generaties voor ons zijn ook opgegroeid met klassen i.p.v. groepen. Zijn die daar slechtere mensen van geworden? Onzin uit naam van politieke correctheid. Veel te gevoelige mensen die door hard te schreeuwen hun zin hebben gekregen.

 

“Een directrice mag geen directrice meer worden genoemd, maar directeur”

 

De reden daarvoor is dat een vrouw toch zeker gelijk is aan een man?

Ja natuurlijk is een vrouw gelijk aan een man!

Maar door te zeggen dat een directrice een directeur moet worden genoemd, zeg je indirect dat een vrouw minderwaardig is aan een man. Draai het dan om. Maak van de directeur een directrice. Maar dat is ook niet goed, want daarmee maak je de man minderwaardig aan de vrouw. Een domme discussie volgens mij, die voort komt uit een overdreven en ongepast minderwaardigheidsgevoel. Een directrice is een vrouwelijke directeur. Niet meer en niet minder. En al helemaal niet meer of minder dan een mannelijke directeur.

Dezelfde functie, maar de één is man en de ander is vrouw. Niet zo gevoelig, niet zo politiek correct a.j.b.

 

 

“Een negerzoen mag niet meer!”

 

Volgens mij de meest belachelijke discussie die er ooit op dit gebeid is geweest.

Vooral omdat het enkel om een reclame stunt van de negerzoenen fabrikant ging. Maar goed, de maatschappij ging daar serieus op reageren.

Mijn toevoeging op die discussie is, je hebt bruine en witte chocolade.

Als de bruine negerzoenen heten, noem dan de witte bleekscheten. J

Dat is toch veel leuker en veel positiever dan het ene af te schaffen?

 

 

En dan nu weer terug naar de Zwarte Piet discussie. Want wat heeft het voorgaande nu met die discussie te maken?

 

Overgevoelig?

Volgens mij slaan wij hierin dus ook door. Te gevoelig, te politiek correct.

Voor zover mij bekend was Zwarte Piet nooit een slaaf.

Hij was wel de knecht van sinterklaas. Maar een boer had vroeger ook een knecht. En meestal was die wit.

Dat zwarte Piet dommig was, is om het verhaal op te leuken. Anders is het Sinterklaas en zwarte pieten verhaal maar een saai verhaal. Hij was niet dommig omdat hij zwart was!

Maar Piet is niet eens dom hij doet zich dommig voor. Hij klimt als de beste, hij kan kunstjes, hij kan door de schoorsteen, hij maakt grapjes, pakt de cadeaus in, maakt de pepernoten, enz. enz. Ik vind zwarte Piet veel leuker en interessanter dan Sinterklaas.

Je hebt domme pieten, maar je hebt ook slimme pieten. Je hebt muziek pieten, schrijf en lees pieten, productie pieten en manager pieten en nog veel meer zwarte Pieten. Kortom, Zwarte Piet is een doorsnee van onze maatschappij. Maar in het verhaal en volgens de traditie of overlevering was hij en daardoor is hij nog steeds, zwart.

 

Slavernij?

Wanneer (volwassen) mensen van mening zijn dat zwarte Piet verwijst naar een slaven verleden en daardoor aanstoot nemen aan een traditioneel verhaal welke nog ieder jaar wordt nagespeeld, zegt dat volgens mij meer over die mensen. Volgens mij hebben deze mensen een beetje last van overgevoeligheid of kennen ze geen echte problemen meer om zich druk over te maken. Ik had een oma die toen ze ouder werd ook niets meer had om zich druk over te maken. Nou ja, toen vond ze wel dingen om zich druk over te maken. Dan had ze in ieder geval nog iets te praten en het gevoel dat ze nog mee deed. Maar het ging nergens over.

 

Het slavernij verleden van Nederland en alle andere landen die zich daar schuldig aan maakten is een verschrikkelijk verleden. Mensen zijn als beesten behandeld. Schandalig wat er in die tijd is gebeurd.  Zijn de huidige generaties daar nog verantwoordelijk voor? En heeft dat echt iets met Sint en Piet te maken? Ik kan natuurlijk zeggen dat het mij spijt wat de Nederlanders eeuwen geleden hebben gedaan, maar dat zijn loze woorden. Want ik vind het wel verschrikkelijk, maar iets wat ik niet gedaan heb kan mij toch niet spijten? Ik vraag mij dan ook af of mijn eigen voorouders daar wel iets mee te maken hebben gehad of iets aan hadden kunnen doen. En als dat wel zo is, ben ik dan verantwoordelijk voor hun daden?

 

Maar wist u wel dat Slavernij ook al in Afrika bestond voordat de blanke man daar kwam?

Wist u wel dat de stammen onderling ook slaven maakten.

Dat Egyptenaren, Romeinen, Arabieren, Chinezen enz. allemaal slaven maakten. Onder andere volken, maar ook hun eigen volk

Slavernij was niet meer dan de sterkere die de zwakkere had overwonnen. Die zwakkere was helaas de pineut. Dat hoorde bij oorlog voeren en bij die tijd. Als de Massai naar Nederland waren gekomen en ze hadden de Nederlanders overwonnen, wat zouden ze dan met ons hebben gedaan?

 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het allemaal niet goed te praten is. Maar door de eeuwen heen maakten verschillende volkeren, waaronder dus ook de zwarte man in Afrika en de Indianen in Zuid Amerika, zich hieraan schuldig.

 

Niet alleen de blanken en al helemaal niet mijn generatie, of die van mijn ouders, of die van mijn groot ouders, of zelfs die van mijn overgroot ouders.

Trouwens, mijn opa werd in de tweede wereld oorlog te werk gesteld in Duitsland.

Dat was toch ook een vorm van slavernij?

 

Maar het heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met onze traditie van Sinterklaas en Zwarte Piet.

 

 

Discriminatie?

 

Discriminatie wil volgens mij zeggen dat iemand op basis van geslacht, huidskleur, ras, afkomst, geloof of politieke overtuiging, minderwaardig wordt bevonden, behandeld of  benadeeld.

Misschien kan dit nog iets verder genuanceerd worden. Maar dit komt volgens mij redelijk in de buurt. En ja, discriminatie komt helaas ook in onze maatschappij nog steeds voor. Vrouwen en mannen en vrouwen van niet oorspronkelijk Nederlandse afkomst of ouders,  worden nog steeds gediscrimineerd. Wie zegt dat dat tegenwoordig niet meer zo is, die sluit zijn ogen of heeft oogkleppen voor. En daar moet volgens mij wat aan gedaan worden.

Zwarte piet afschaffen is volgens mij niet de manier en zelfs een beetje lachwekkend, toch?

 

Ik heb de indruk en wellicht is die indruk niet terecht, dat er nu een kleine minderheid is die het gevoel heeft door het verhaal van zwarte Piet vernederd, onnodig pijn gedaan of gediscrimineerd te worden. Maar het is wel een minderheid die harder schreeuwt dan de meerderheid en daardoor wordt er naar geluisterd.

 

En daarmee kom ik nog heel even terug op die step Stone theorie. Er is een grote groep (witte) Nederlanders, die mee gaat in het verhaal van de tegenstanders van het Zwarte Pieten verhaal.

Want ach het kan toch geen kwaad om het verhaal aan te passen? Wat maakt het uit. Kinderen weten niet beter. Als zwarte piet groene piet is omdat hij door de groente tuin kroop, of rode piet omdat hij boos is, of regenboog piet omdat hij meer van piet houdt dan van pietronella,  dan is dat toch eenmaal het verhaal wat een kind geloofd? Waar maken we ons druk om.

En als wij onze gekleurde medemens (ook zo heerlijk politiek correct) het plezier kunnen doen en die "verschrikkelijke" pijn kunnen wegnemen door onze traditie af te schaffen of te veranderen, dan kan dat toch geen kwaad?

 

En nu?

Maar wat is de volgende stap. Moet Sinterklaas ook als Imam worden geportretteerd?

Dat kan. En moet Sinterklaas een vrouw worden? Ten slotte zouden we daarmee een signaal aan de kerk kunnen geven. “Kijk onze bisschop is een vrouw.” Of beter nog, onze Iman is een vrouw. En haar gelijkwaardige collega witte Pietronella, deelt gezonde appels uit aan kinderen, maar ook aan volwassenen want die mogen ook niet gediscrimineerd worden.  

Laten we van het kinderfeest een politiek correct feest maken waarbij in alle talen gesproken en gezongen wordt.

En laten we dan sinterklaas een joint roken? Want wiet moet vrij verkrijgbaar zijn. (uiteraard kunnen we zwarte Piet geen joint geven. Stel je voor zeg.

En Sinterklaas mag ook niet meer met een stoomboot komen. Want dat is slecht voor het milieu.

En…, oh ja…, eigenlijk moeten we het helemaal afschaffen. Want liegen mag ook niet. Maar dan moeten we ook alle sprookjes afschaven, want oude vrouwen hexen noemen, grote mannen reuzen en kleine mensen kabouters..., SCHANDE! 

We geven eigenlijk al honderden jaren het verkeerde voorbeeld. Afschaven die tradities en sprookjes. Het is gevaarlijke en het ondermijnt onze maatschappij. wj geven het verkeerde voorbeeld aan onze kinderen die dat gedrag weer kopieren. Weg met Zwarte Piet! Eigenlijk zijn wij al jaren lang geïndoctrineerd met dit vreselijke verhaal. Deze onbenullige en gevaarlijke traditie. Die van ons als kinderen nu discriminerende, liegende volwassenen heeft gemaakt. Daarom is onze maatschappij dus zo verrot. Want tenslotte leven wij in een verschrikkelijk slechte, a morele discriminerende, door en door verrotte maatschappij. Nederland is een rot land geworden. En dat komt allemaal door Zwarte Piet!

 

Ach! Onzin. Wees toch a.u.b. niet zo overgevoelige politiek correcte schapen met elkaar.

Het gaat om een leuk vrolijk, gezellig, onschuldig traditioneel verhaal. Het is al vele jaren een kinderfeest dat op dezelfde manier wordt gevierd. Met pepernoten en warme chocola een knapperend haard vuur, opa en oma, kinderen en klein kinderen. Waarbij kinderen liedjes zingen en volwassenen genieten van de spanning op de gezichten van hun kinderen, als die zitten te wachten tot zwarte piet een zak vol cadeaus voor ze achterlaat.

 

En nu omdat ons land een smeltkroes aan het worden is, moet het verhaal maar helemaal anders worden? Moet de traditie veranderen? Zijn wij echt slechter af of zelfs slechtere mensen geworden door het verhaal van sinterklaas en Zwarte Piet? Ligt het aan mij, omdat ik deze mening heb, dat iemand verdrietig wordt als hij of zij zwarte Piet ziet en daardoor aan "zijn of haar" slaven verleden moet denken. (want wat hebben die mensen een verschrikkelijke tijd achter de rug) 

 

Ik zou het jammer vinden als de traditie veranderd. En ik ben niet bang voor verandering. Ik juich verandering, vooral als het een verbetering is, over het algemeen toe. Maar ik zie in het afschaffen van deze traditie geen verbetering. Deze onschuldige traditie hoort bij Nederland. Het is een klein onderdeel van wie we zijn, zonder van ons racisten te maken of te verwijzen naar een verleden van slavernij.

 

Ik ben opgegroeid met Sinterklaas, maar als ik een donkere man of vrouw zie, zie ik slechts een man of vrouw. Niet meer en niet minder. Als ik een zwart of bruin geschminkte man, met muts en veer, een pofbroek, een zak met pepernoten en een cape zie, zie ik een zwarte Piet. En niet iemand die katoen moet plukken op een plantage in Amerika. Iemand die dat wel ziet of daaraan wordt herinnert moet misschien is bij zichzelf te rade gaan.

 

Commercie?

En liedjes en boeken opnieuw gaan uitbrengen met veranderde teksten is enkel handel. Men heeft weer een manier gevonden om een mooie traditie welke net als kerst en andere tradities is vercommercialiseert, weer nieuw leven in te blazen. Als we nou al die boeken en liedjes opnieuw gaan uitbrengen kunnen we weer een hoop poen verdienen. Niets mis met handel, maar wel als je het verdienen van geld belangrijker vindt dan dan je afkomst, je land, de tradities en gebruiken. Maar misschien zijn deze mensen het wel echt eens met de tegenstanders van zwarte Piet.

 

Wie ben ik om te oordelen?

Ronald Lubach

 

Bij ons nog steeds te verkrijgen en al vele tientallen jaren een bestseller;

Sinterklaas en Zwarte Piet met jouw kindje in de hoofdrol! (klik hier)

 

(zie ook Sinterklaas - Wikipedia en Zwarte Piet - Wikipedia)